Tips om gezond en geslaagd de examens door te komen

POSTED BY Dietist De Gezonde Lijn Ninove | jun, 01, 2017 |

De examenperiode staat weer voor de deur. Eten is dan ook niet het eerste waar je aan denkt, maar het belang van een gezonde en gevarieerde voeding, vooral tijdens het studeren en de examens, wordt vaak onderschat.

Goed en voldoende eten is één van de belangrijkste voorwaarden om je goed te kunnen concentreren. De hersenen hebben dagelijks een gezonde portie energie nodig om goed te kunnen functioneren.

Als je te veel en ongezond eet voel je je ongemakkelijk en loom waardoor je je niet goed kan concentreren.

Daarom enkele tips:

  1. Neem 3 lichte maaltijden per dag en zeker ook een gezond tussendoortje zoals bijvoorbeeld een potje yoghurt, een stuk vers fruit, een frisse fruitsla of een lekkere vezelkoek.
  2. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt. Een tekort aan vocht kan een negatief effect hebben op je gezondheid. Drink zeker 1,5 liter (liefst water) per dag.
  3. Drink niet te veel frisdrank en eet niet te veel snoep of koekjes. Als je veel suiker eet schommelt je bloedsuiker te veel, wat slecht is voor de concentratie.
  4. Graanproducten zoals bruin brood of volkorenbrood, muesli, granola en havermout zijn ideaal om energie uit te halen.
  5. Eet voldoende groenten en vers fruit. Zij zitten boordevol vitaminen, mineralen en vezels en kunnen de nodige verfrissing bieden als het warm is.
  6. Vermijd zware en vetrijke maaltijden. Hierdoor krijg je een tragere vertering waardoor je een loom gevoel krijgt.
  7. Vermijd ook vetrijke tussendoortjes zoals chips, gebak, chocolade,… Uiteraard zijn deze niet verboden. Het kan zijn dat je van een stukje chocolade een goed gevoel krijgt, maar een hele reep is te veel. Dit zou je nadien slecht kunnen bekomen.
  8. Maak van je maaltijd een ontspanningsmoment. Eet zeker niet tussen je boeken.
  9. Eet ’s avonds niet te veel en niet te laat. Dit kan leiden tot een slechte en onrustige slaap. Een goede nachtrust is belangrijk: je hersenen moeten immers alles kunnen verwerken.
  10. Vermijd cafeïnerijke dranken zoals koffie en cola en energy-drinks. Overmatig gebruik kan leiden tot rusteloosheid, slapeloosheid en hartkloppingen.

Kortom, eet gezond, zorg voor voldoende nachtrust en vergeet ook af en toe niet te ontspannen.
Veel succes met de examens!!!

 

TAGS : De Gezonde Lijn energie energy-drinks gezonde voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *