6 redenen om vaker kurkuma (geelwortel) te eten

POSTED BY Eva Menger | feb, 13, 2017 |

Kurkuma, geelwortel, tarmeriek: hoe je deze krachtige wortel ook noemt, dat het een wonderkruid is moge duidelijk zijn. Net als gember – afkomstig uit dezelfde familie – dook kurkuma voor het eerst op in het oude China, waar het werd gebruikt voor huidtherapie en als geneesmiddel voor verschillende gezondheidsklachten.

Maar ook in het Westen krijgt de gezonde wortel steeds meer aandacht. Kurkuma heeft namelijk ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Er wordt zelfs gezegd dat mensen in India (kurkuma is een van de belangrijkste ingrediënten in Indiase curries) aanzienlijk minder vaak lijden aan Alzheimer. Hoewel dit nog niet wetenschappelijk bewezen is, maakt het toch wel erg nieuwsgierig om eens te zien wat de geelwortel ons nog meer kan bieden.

  • Darmen en stofwisseling

Kurkuma stimuleert de productie van maagsappen en werking van de lever en gal, waardoor het de vertering van (slechte) vetten bevordert. Wanneer je vettig eten compenseert, waarbij je lichaam meer moeite heeft om het te verteren, kan de toevoeging van kurkuma er dus voor zorgen dat dit proces versneld wordt.

  • Cholesterolverlagend

Onderzoek wijst uit dat consumptie van kurkuma leidt tot een aanzienlijke afname van zowel het totale cholesterolgehalte als het LDL-cholesterolgehalte. Het onder controle houden van je cholesterol is belangrijk bij het voorkomen van onder andere hart- en vaatziekten. Meer weten over optimale cholesterolwaarden? Klik dan hier.

  • Ontstekingsremmend

Het zijn vooral de gele pigmenten in kurkuma die de wortel zo’n heilzame werking geven. Deze stoffen, ook wel curcuminoïden genoemd, zijn antioxidanten en werken dus ontstekingsremmend. Het is zelfs bewezen dat geconcentreerde kurkuma bijna net zo effectief is als ontstekingsremmende medicijnen! Voedingsmiddelen rijk aan antioxidanten worden ook wel superfoods genoemd, een tak waaronder de kurkumawortel dus ook zeker behoort!

  • Verhoogt de weerstand

Doordat kurkuma de aanmaak van het cAMP-eiwit stimuleert, welke verschillende bacteriën helpt te bestrijden, helpt de wortel ook bij het voorkomen van allerlei infecties in het lichaam. Een voldoende consumptie van de geelwortel (scroll naar beneden voor tips), kan dus leiden tot minder griepjes en andere kwaaltjes.

  • Gaat ongezonde effecten van verhitting tegen

Wanneer je bepaalde voedingsmiddelen (met name voeding rijk aan koolhydraten) verhit, kan de giftige stof acrylamide vrijkomen. Dit stofje, meestal aanwezig in aangebakken kaas of het bruine laagje op de kip, bevat kankerverwekkende eigenschappen. Door zijn anti-oxidantische eigenschappen kan kurkuma hier bescherming tegen bieden, of de schade in ieder geval beperken.

  • Helpt tegen overgewicht

Kurkuma helpt vorming van nieuwe vetcellen verhinderen doordat het, volgens dit onderzoek, het metabolisme versnelt en daarmee de groei van nieuw weefsel remt. Is dit het nieuws waar we allemaal op zaten te wachten? Niet echt, want je moet wel heel veel kurkuma (meer dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid van 12g) eten om echt resultaat te zien.

Hoewel dit slechts een kleine greep is uit al de verrassende eigenschappen van de geelwortel, hoe kan je er nou voor zorgen dat je meer van de gezondheidsvoordelen kunt profiteren? Allereerst koop je het gewoon in de supermarkt, en het is ook nog eens goedkoop. Haal dus meteen een goede voorraad in huis! Vervolgens zijn er een aantal manieren om de inname van kurkuma dagelijks te verhogen:

  • Verhoog de relatief lage bio-beschikbaarheid van kurkuma, wat inhoudt dat het moeizaam wordt opgenomen door ons lichaam, door het te combineren met zwarte peper. Los de kurkuma samen met zwarte peper op in olie of boter voor een optimaal effect.
  • Kurkuma kan worden toegevoegd aan alle soorten curries, maar je kan het ook gewoon ergens overheen strooien voor een extra pittige toast met avocado.
  • Je kunt kiezen voor verse of gedroogde kurkuma. Qua voedingsstoffen maakt het niet eens zo gek veel uit, maar de smaak van gedroogde kurkuma is een stuk minder sterk dan de verse variant.
  • Maak er een lekker potje thee van! Kook een groot stuk verse kurkuma in een pannetje water. Hoe langer je het laat staat, hoe sterker de smaak. Voeg aan het einde het sap van een halve citroen een een tl honing toe. Uitstekend wanneer je wat verkouden bent.

 

Hoe gezond kurkuma ook is, het is en blijft natuurlijk het allerbelangrijkst dat je gehele voedingspatroon in balans is. Factoren die daarbij een grote rol spelen zijn variatie, porties, en de manier waarop je je voeding bereidt. En daarbij mag je best om wat begeleiding vragen. Kijk verder op mijn blog voor meer tips en adviezen over voeding!

TAGS : cholesterol darmen De Gezonde Lijn Dietist geelwortel gezonde voeding Kurkuma Ninove overgewicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *